انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

انجمن مطالعات زنان٫ زنان در اسلام٫ آشپزی٫ خانواده٫ کودکان٫ احکام بانوان٫ مقالات درباره زنان٫ نشست ها و کارگاه ها
انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

انجمن مطالعات زنان٫ زنان در اسلام٫ آشپزی٫ خانواده٫ کودکان٫ احکام بانوان٫ مقالات درباره زنان٫ نشست ها و کارگاه ها

وظایف خانواده‌ها در حوزه عفاف و حجاب، درهای بهشت به روی چه کسانی باز است؟

تعداد نظرات:0

عفاف و حجاب مسئله‌ای است که باید توسط خانواده‌ها به صورت صحیح تربیت و هدایت شود. خانواده‌ها اگر به آنچه که اسلام و پیامبرش گفته‌اند عمل کنند این اتفاق و خود کم بینی رخ نمی‌داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس به نقل از خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی، کارشناس مسائل مذهبی، پیش از ظهر امروز در همایش نگین آفرینش که به منظور تقدیر از مقام زن و به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س)، برگزار شده بود گفت: سه کلمه مقدس در قاموس بحث روز وجود دارد: زن، همسر و سومین آن مادر است. زن هنر خلقت است لذا خود هنرمند است و در ساخت و ساز انسان نقش مهمی را ایفا می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه انسان فراورده شش محل است، افزود: این محل‌ها به این معنی است که انسان معجونی است از صلب پدر، رحم مادر، دامن مادر، محیط مادر، محیط جامعه و در نهایت اماکن آموزشی است و ما هرچه داریم از این شش مکان ساخته و پرداخته شده است.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: در اسلام نسبت به زن در سه مرحله توجه شده است. زن، یا دختر کسی است، یا همسر کسی است و یا اینکه مادر فرزند و یا فرزندانی است. در هر کدام از این سه مرحله اسلام یک ارزش والایی به مقام زن داده است. منابع شناخت ارزش زن در اسلام یکی خود قرآن است و دیگری گفتار اهل بیت(ع) و پیغمبر(ص) و هچنین رفتار و منشی است که این بزرگواران نسبت به زن داشته‌اند.

وی تصریح کرد: به حکم قرآن جامعه خوب می‌تواند از این گفتار و رفتار استفاده کند. خداوند در قرآن می‌فرماید «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» و این یعنی بهترین سرمشق برای اینکه بتوانیم در مسیر صراط مستقیم قرار گیریم، گفتار و رفتار پیغمبر(ص) است.

راشد یزدی افزود: تمامی دستوراتی که پیغمبر داده است برای زندگی است. در این میان اسلام به زوایای زندگی که یکی مرد و دیگری هم زن است توجه و تاکید کرده است. مبنای زندگی هم این دو زاویه است.

وی با اشاره به اینکه دختر‌دار شدن، تربیت دختر و محبت به آن جز نعمت‌های بزرگ خداوند است که به بندگانش داده است، گفت: خداوند متعال ‌افرادی را که در زمان جاهلیت دختران را زنده به گور می‌کردند سرزنش کرده و آنها را مورد خشم خود دانسته است.

شخصیت دختران در سراسر دنیا مورد تعرض قرار گرفته است

راشد یزدی در ادامه با اشاره به وضع موجود عفاف و حجاب در کشور نیز گفت: در عصر حاضر شخصیت دختران قتل و عام شده است و شخصیت انسانی بالاتر از خود شخص است. شخصیت دختران در سراسر دنیا مورد تعرض قرار گرفته است و در این مسئله اگر دختر احساس خود کم بینی کند موجب بازگشت عواقب آن به جامعه خواهد بود.

این کارشناس مذهبی افزود: عفاف و حجاب مسئله‌ای است که باید توسط خانواده‌ها به صورت صحیح تربیت و هدایت شود. خانواده‌ها اگر به آنچه که اسلام و پیامبرش گفته‌اند عمل کنند این اتفاق و خود کم بینی رخ نمی‌داد. اسلام می‌گوید، هرکسی اولین فرزندش دختر باشد خداوند درهای بهشت را به روی او می‌گشاید.

دختران نباید تشنه محبت باشند

راشد یزدی بیان کرد: ملامت زیاد و انگشت گذاشتن به عیب‌ها و مسائل جزئی، امر عفاف و حجاب را در کشور بهبود نمی‌بخشد. دختران نباید تشنه محبت باشند و این وظیفه خانواده ها است که با الگوگیری از شخصیت حضرت فاطمه(س) و رفتاری که ایشان با دخترشان داشتند و رفتاری که پیامبر اسلام(ص) با حضرت در مواجه با شرایط مختلف انجام می‌دادند در مسیر صحیح و درست قدم بردارند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد