انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

انجمن مطالعات زنان٫ زنان در اسلام٫ آشپزی٫ خانواده٫ کودکان٫ احکام بانوان٫ مقالات درباره زنان٫ نشست ها و کارگاه ها
انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

انجمن علمی پژوهشی مطالعات زنان

انجمن مطالعات زنان٫ زنان در اسلام٫ آشپزی٫ خانواده٫ کودکان٫ احکام بانوان٫ مقالات درباره زنان٫ نشست ها و کارگاه ها

برای حفظ محبت بین زن و شوهر تلاش و کوشش لازم است

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان و خانواده گفت : عشق، ورزیدنی است و هرچند ممکن است انسان به صورت ناخود آگاه و یا به برکت صیغه ازدواج شیفته دیگری شود اما زن و شوهر باید برای حفظ این محبت تلاش و کوشش کنند و با استفاده از روش های گوناگون محبت به یکدیگر را افزایش دهند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در این نشست که به همت گروه اخلاق مرکز مطالعات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با حضور جمعی از طلاب خواهر و برادر و پژوهشگران و مشاوران در زمینه خانواده و اعضای هیئت علمی گروه اخلاق دفتر تبلیغات اصفهان برگزار شد، خانم دکتر علاسوند ازدواج در جامعه امروز را با چالش‌های جدی مواجه دانست و گفت: این‌که تشکیل خانواده از یک سو و پایداری و نگهداری آن از سوی دیگر برای نسل‌های فعلی سخت‌تر شده است، انحلال خانواده‌های نوپا و پیدا شدن مطلقه‌های جوان در آینده نزدیک را از نگرانی‌های خانواده پژوهان یاد کرد.
وی افزود: عوامل پیدایش این آسیب اجتماعی به دو بخش عوامل ساختاری و کلان مانند مشکلات مربوط به مسکن،شغل،و ... و عوامل شناختی،روان شناختی و رفتاری تقسیم می شود و عوامل شناختی نیز به دو بخش عوامل بینشی و منشی  تقسیم می شوند.
عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان و خانواده در توضیح این دو عامل، عوامل بینشی را همان باورهای نادرست درباره ازدواج دانست و تصریح کرد: تصور اینکه ازدواج تنها و تنها همان عشق رمانتیک است و فراموش کردن کارکرد های دیگر ازدواج همچون به آرامش رسیدن در پرتو ازدواج، افزایش جایگاه اجتماعی مرد پس از ازدواج، تکامل اخلاقی در پرتو ازدواج و تولید مثل و تربیت فرزند از جمله باورهای نادست در ازداوج ها می باشد .
وی  تصور اینکه عشق ناخود آگاه است و بصورت لحظه‌ای پدید می‌آید را رد کرد و ادامه داد: عشق، ورزیدنی است و هرچند ممکن است انسان به صورت ناخود آگاه و یا به برکت صیغه ازدواج شیفته دیگری شود اما برای حفظ این محبت تلاش و کوشش لازم است و زن و شوهر همواره باید با استفاده از روشهای‌گوناگون همچون گفتن کلمات محبت آمیز،گفتن کلمات احترام آمیز، سکوت فروتنانه در زمان عصبانیت طرف مقابل،نوازش، انجام خواسته های طرف مقابل بدون درخواست او ، خریدن وسیله ای که او دوست دارد و دوری از صفات زشت اخلاقی مثل کینه، حسد، تهمت و تحقیر این محبت را افزایش دهند.
دکتر علاسوند تصور اینکه مرد و زن مانند هم هستند را از دیگر تصورات نادرست در بین زوج های جوان دانست و خاطرنشان کرد: هرچند اصل انسانی میان زن و مرد مشترک است اما هم در فرهنگ و اجتماع و هم در ویژگی های جسمی و روحی بین زن و مرد تفاوتهایی وجود دارد.
وی اضافه کرد: این دروغ بزرگ که دختر و پسر همانند هم هستند بیشتر از جانب دختران مورد قبول واقع شده و به تناقض در زندگی دامن می‌زند و باعث می‌شود پسران بیش از دختران تصویری نزدیک به نقش‌های سنتی، از شریک زندگی خود در ذهن داشته باشند در حالی که دختران بیش از پسران منتظر زندگی با کسی هستند که فرقی میان خواسته‌ها و آمال دختران و پسران قائل نباشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش ابراز کرد: برخی معتقدند ازدواج تنها پیوند دو نفر است در حالی که این برخلاف آموزه‌های اسلام مبنی بر وجوب صله رحم است .
سخنران بین المللی در زمینه خانواده با برشمردن امور متعددی که به تضعیف پیوند‌های خویشاوندی دامن زده است گفت: معماری جدید و ساخت خانه‌های کوچک، سبک‌های جدید زندگی که مبتنی بر رفاه زدگی و توجه بیش از حد به آرایش خانه‌هاست، حاکمیت رسانه و وقت گذرانی پای تلویزیون و اینترنت، چشم و هم چشمی‌ها و تصور مزاحم بودن خویشاوندان از جمله عواملی هستند که به تضعیف پیوندهای خویشاوندی دامن زده است.
وی‌ در ادامه بحث، در تبیین عوامل منشی گفت: عوامل منشی عواملی‌اند که به حوزه رفتاری دختران و پسران و والدینی که آن‌ها را پرورش می‌دهند رجوع می‌کند.
عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان و خانواده در بیان اهمیت داشتن رفتار مناسب در خانواده افزود: بروز رفتار‌های غیر منتظره و نادرست از سوی یکی از زوجین پس از ازدواج و در اوایل زندگی، احساس ناکامی و سرخوردگی به آن‌ها می‌دهد.
خانم دکتر علاسوند به تشریح این عوامل پرداخت و گفت : تماس زیاد با تلویزیون و دیگر رسانه‌ها، تصاویر واهی را جایگزین دانش‌های اصلی جوانان می‌کند و مشاهده سریال‌های تلویزیونی که دختران و پسران را با خیال وارد زندگی می‌کند و باعث می‌شود دختران گمان کنند می‌توانند با فریاد زدن و تحقیر،‌ شوهران خود را به انجام خواسته‌های خود وادار کنند و پسران نیز گمان کنند افسانه عاطفی بودن زنان پایان یافته و همه مهربانی زنان برای سرکیسه کردن آن‌هاست از جمله خیال پردازی‌های رسانه‌ای است که گریبانگیر جامعه امروز شده است.
وی پیرامون ناتوانی در نقش‌های جنسیتی گفت: از هریک از مرد و زن انتظاراتی به حسب جنس آن‌ها وجود دارد که به آن نقش‌های جنسیتی می‌گویند و مرد خوب و زن خوب کسی است که از عهده انجام این نقش‌ها به خوبی درآید. آموزش این نقش‌ها به پسران و دختران لازم است اما متأسفانه کتاب‌های درسی نسبت به این آموزش‌ها ساکت بوده و رسانه‌ها نیز به بهانه حمایت از حقوق زنان تصویر درهمی از زنانگی و مردانگی ارائه می‌دهند.
 وی آشنا کردن دختران با نقش‌های مهم خود همانند خانه داری ، شوهرداری، و مادری و آموزش نقش همسری و پدری به پسران را لازم و ضروری دانست و تاکید کرد: بسیاری از دستورالعمل‌های دینی در راستای تصحیح ارتباطات اجتماعی پیرامون کنترل زبان‌اند و این نشان می‌دهد مهارت‌های کلامی از بیشترین تأثیر در سالم سازی روابط میان افراد برخوردارند.
وی افزود: امروزه به دلیل ضعف ارتباط های خویشاوندی و عدم حضور نوجوانان و جوانان در جمع‌های خانوادگی مهارت‌های کلامی آن‌ها و بخصوص پسران تقویت نمی‌شود بنابراین افزایش این مهارتها یک ضرورت است تا طرفین بدانند در ارتباطات خود و به ویژه در مواقع حساس مثل حالت عصبانیت ، غمگین بودن و حتی داشتن محبت ، با چه کلمات و عباراتی احساس خود را به طرف مقابل برسانند تا سبب بروز ناخوشایندی و رنجش خاطر یکدیگر نشوند.
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
نظرات 1 + ارسال نظر
هادی یکشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 08:23 ب.ظ http://hadigm.blogfa.com

دروغی بزرگ به نام ایثار

- در اندیشه و آگاهی و اختیار آدمی مطلقاً چیزی بنام ایثار وجود ندارد و واژه ایثار پیچیده ترین دروغی است که انسان در ذهن خود اختراع می کند و به ثبت می رساند و به خود می باوراند که از طریق آن حماقت خود را عشق می نامد و فریب خورده گی خود را صدق و صفا می خواند و خیانت خود را خدمت می داند و نیازهای خود را از چشم و هوش خویش پنهان می نماید. و فقط عذابهایش را نثار دیگران می کند آنهم با چه منت و قیمتی!

از کتاب " سیر و سلوک عرفانی - ص 107 " استاد علی اکبر خانجانی

-----------------------------------------------------------------
مادر،الهه بی نیازی و عزت نفس و رحمت

زنی که بارداری و زایمانش را بزرگترین ایثار به خدا و خلق می داند در حالیکه بزرگترین
رحمت و لطف خدا به زن است . چون زنی که این بزرگترین نعمت خدا را شاکر باشد
مادر می شود که بمعنای الهه بی نیازی و عزت نفس و رحمت است و از این بابت از
همسر و فرزندانش نیز همه عمر ممنون است. اینست مادر حقیقی که امروزه کیمیاست
و بس نایاب ! و بدان که احساس بی نیازی درست در نقطه مقابل احساس ایثار است.
از کتاب " قیامت نامه " استاد علی اکبر خانجانی
---------------------------------------------------
ایثار ، بزرگترین دروغ

و نھایتاً با کمال تأسّف باید گفت که انسان از فرط تکبّرش در قبال نیازھایش دعوی عشق می کند
و بزودی این دعوی را باور ھم می کند . انسان بجای آنکه در قبال نیاز ھایش صادق باشد عاشق
می شود یعنی اینکه : « من نیازمند نیستم بلکه عاشق جمال و کمال توأم »
و بدین ترتیب قدیمی ترین و رایج ترین و بزرگترین دروغھا اختراع می شود که مادر ھمۀ دروغھای
دگر است و ھمۀ خود - فریبی ھا و فریبکاریھا.
انسان بجای اینکه نیازش را صادقانه و خاشعانه در میان نھد نعل وارونه می زند که:
« من عاشق توأم پس بگو چه نیازی داری تا جان نثار کنم» یعنی نیاز خود را مبدّل به نیاز دیگری
بخودش می کند . و این دروغ و تھمتی آشکار است .
از کتاب " خاطرات حواس " استاد علی اکبر خانجانی


دانلود کتاب ها از وبلاگ عرفان زندگی http://erfan-zendegi.blogfa.com/
قیامت نامه دانلود
سیر و سلوک عرفانی (احوال - مراحل و مقامات) دانلود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد